Jako początkujący gracz w grze karcianej Magic: The Gathering TCG spotykasz mnóstwo kart z najróżniejszymi efektami. Bardzo często będą to zdolności kluczowe (ang. keyword abilities). Są to specjalne właściwości, które wpływają na sposób działania kart.
Wszystkie zdolności postać może otrzymać lub już je posiadać. Jeśli na początku opisu karty znajduje się zdolność to oznacza to, że dana postać posiada tą zdolność na stałe.
Przygotowaliśmy małą ściągę z najczęściej pojawiającymi się zdolnościami. 🙂
Tutaj lista zdolności:
- Deathtouch
- First Strike
- Flying
- Haste
- Reach
- Trample
- Vigilance
☠️ Deathtouch (Zabójczy Dotyk)
Jeżeli postać posiada zdolność Deathtouch to każde zadane przez nią obrażenie wystarczy, by zniszczyć inne stworzenie – niezależnie od jego wytrzymałości.
Taki efekt najczęściej występuje w kartach z maną Swamp (Czarną).
Przykład: Nawet 1/1 z Deathtouch zabije 10/10 stworzenie, jeśli je zrani. Ale pamiętaj! W takim wypadku Postać z 1/1 również zginie ponieważ otrzymała 10 obrażeń przy 1 punkcie życia.
Szkietety i inne zombie, które kontrolujesz dostają +1/+1 i zdolność Deathtouch
Przyłączona do tej karty Creatura otrzymuje +2/+0 i zdolnosc Deathtouch
Ta karta posiada Deathtouch.
⚔️ First Strike (Pierwsze Uderzenie)
Jeśli Stworzenie posiada First Strike to oznacza to, że zada ono jako pierwsze obrażenia w walce.
Najczęściej występuje w kartach z maną Plains (Biała) i Mountain (Czerwona).
Przykład: Jeśli Twój przeciwnik atakuje stworzeniem 3/3 bez First Strike, a Ty blokujesz stworzeniem 3/3 z First Strike, Twoje stworzenie zada 3 obrażenia i zniszczy przeciwnika zanim tamto zdąży zareagować.
Postać otrzymuje +1/+1 i otrzymuje flying i first strike do końca tury
Ta karta posiada First Strike i Deathtouch
Ta karta posiada First Strike
🕊️ Flying (Latanie)
Stworzenie z Flying może być zablokowane tylko przez inne stworzenia z Flying lub Reach.
Przykład: Ptaki, smoki i duchy często mają Flying – są trudniejsze do zatrzymania. Zdaża się tak jak w przypadku pierwszej przykładowej karty, że karta posiada jakąś zdolność ale przez to, że pojawia się na polu walki inne stwory również dostają pewną zdolność.
Karta Zur, Eternal Schemer sprawia, że gdy pojawi się na polu walki to sprawia że Enchantment creatures, które kontrolujesz otrzymują deathtouch, lifelink oraz hexproof.
Ta karta posiada już zdolność Flying.
Ta karta posiada First Strike i Deathtouch
Ta karta posiada Flying
⚡ Haste
Gdy jakaś postać wchodzi na pole walki to jest „tapnięta” układa się ją pod kątem i nie można nią zaatakować w turze, w której weszła na pole walki.
Jednak gdy postać posiada zdolność Haste to pomija się etap typowania i może ona od razu atakować.
My osobiście określamy to jako „postać nie wchodzi zmęczona i nie musi odpocząć przed walką ” 😀
Przykład: Normalnie nowe stworzenia „chorują” (ang. summoning sickness) – z Haste to nie dotyczy.
Ta postać ma od początku zdolność Haste oraz Flying
Ta postać ma już zdolność Haste
Ta postać ma już zdolność Haste oraz Flying i Trample
🕸️ Reach
Stworzenia z Reach mogą blokować stworzenia z Flying, mimo że same nie latają.
Czyli można powiedzieć że są one w stanie dosięgnąć postacie latające 😉
Przykład: Pająki często mają Reach i są naturalnymi przeciwnikami latających stworzeń.
Ta karta ma już zdolność Reach
Ta karta ma już zdolność Reach
Ta karta daje innej Creaturze +2/+2 i Reach do końca turu.
🐘 Trample (Przebicie)
Jeśli stworzenie z Trample zadaje więcej obrażeń niż potrzeba do zniszczenia blokującego stworzenia, reszta przechodzi na gracza lub planeswalkera.
Przykład: Twoja karta 6/6 ze zdolnością Trample blokowane przez kartę przeciwnika 2/2. To Twój stwór zada 2 obrażenia karcie przeciwnika co spowoduje że zostanie ona zniszczona a pozostałe 4 obrażenia otrzyma przeciwnik.
Ta karta posiada już Trample
Ta karta posiada już Trample
Ta karta posiada już Trample oraz Flying
🛡️ Vigilance
Stworzenie z Vigilance nie tapuje się po ataku. Normalnie postać po ataku nie może być wykorzystana do obrony w turze przeciwnika, ponieważ jest „tapnięta”. Jednak karty z taką umiejętnością mogą być wykorzystane do ataku w Twojej turze i gdy przeżyją mogą bronić Ciebie w turze przeciwnika.
Przykład: Możesz zaatakować i nadal mieć to stworzenie gotowe do blokowania w turze przeciwnika.
Ta karta nakłada na stwory, które kontrolujesz Vigilance
Ta karta posiada już zdolność Vigilance. Dodatkowo inne karty „Soldier” otrzymują Vigilance, Trample i Haste
Ta karta posiada już Vigilance oraz Ward. Inne Zombie, które kontrolujesz otrzymują Vigilance.
To co zaczynamy zabawę ?
Starter Kit z serii Bloomburrow
Zesatw startowy zawierający dwie talie oraz dwie papierowe maty do gry. Wystarczy że przetasujesz talie i możesz grać.
Zobacz produkt
Starter Kit z serii Assassin’s Cread
Zesatw startowy zawierający dwie talie oraz dwie papierowe maty do gry. Wystarczy że przetasujesz talie i możesz grać.
Zobacz produkt